Çocuklarda Güvenli Bağlanma
Bağlanma teorisinin kuramcısı John Bowlby’dir. Bowlby, bebeğin bakım verenine karşı istediği yakınlığı kurması ve devam etmesi için gösterdiği her türlü davranışı bağlanma davranışları olarak tanımlar.
Bebek fizyolojik ihtiyaçlarını karşılayan bakımverene karşı
duygusal bağ kurmaya başlar. Yeni doğan bebek yaşamını devam ettirmek için
ihtiyaçlarını karşılayan bir yetişkine ihtiyacı vardır. Bebeğin gelişimini
sağlıklı olarak devam etmesi için sadece fizyolojik ihtiyaçlarına değil
duygusal ihtiyaçlarının da karşılanması gerekmektedir.
Bakım veren bebeğe temas ederek ihtiyaçlarını karşılaması güvenli
bağlanmanın merkezini oluşturur. Böylece bebek etrafındaki kişileri ve olayları
anlamlandırmaya başlar. Bebek sığınacağı güvenli limanı olarak evinde bulunan
annesi olarak tanımlamaya başlar. Annesinin sesini, kokusunu alınca sakinleşmesi
bu duruma güzel örnek olacaktır.
Çocuklarda Bağlanma Türleri
Bağlanma türlerini 4 başlıkta inceleyelim.
1.
Güvenli Bağlanma
Güvenli bağlanma çocuğun kendisini güvende hissetmesi ve kendisine
iyi bakıldığını anlamlandırmasıdır. Kendi ihtiyaçlarına karşı anlayışlı ve
özenli olduğunu bildiği süreçtir.
Güvenli bağlanan çocuk annesiyle birlikteyken kaygı yaşamadan
çevresini özgürce keşfetmeye başlar. Yanında annesi olmadığında daha az stres
yaşar annesi geldiğinde kolayca sakinleşir. Güvendiği kişiyle kurduğu bağ
sayesinde kendisini güvende hissetmeye başlar
Güvenli bağlanma sürecini yaşayan çocuklar büyüdüklerinde
yetişkinlik evresinde güven temelli romantik ilişkiler yaşarlar. Olumlu benlik
yapıları sayesinde başkalarının onayına daha az ihtiyaç duyarlar. Bu kişiler
sosyal ilişkilerinde uzun süreli, tutarlı davranışlar geliştirerek özerk
kalmaya daha yatkın kişiler olur.
Güvenli bağlanma
gösteren çocuklar nasıl davranır?
·
Bakım veren kişiyle güven temelli ilişkiyi kabul eder.
·
Bakım veren kişi ayrıldığında teselli edilebilir.
·
Bakım veren kişiye yapışma durumu daha az gözlemlenir.
·
Yalnız kaldıklarında bakım vereni ile karşılaşmalarında olumlu
karşılama yapar.
·
Yabancı kişiye karşı bakım veren kişinin olmasını tercih eder.
2.
Güvensiz Kaçıngan
Bağlanma
Bakım veren çocuğun gereksinimlerinin olduğunu kabul etmek ve
cevap vermekte zorlanabilir. Bakım veren, çocuğa karşı uzak, soğuk, ve tepksiz
tepkileri bulunur. Çocuk rahatlamıyor, beklenti ve isteklerine cevap alamıyorsa
güvensiz bağlanma gelişmeye başlar.
Bu bağlanma özelliğinde kişilik geliştiren çocuk yetişkinliğinde
sosyal ilişkilerinde samimiyet boğucu gelir ve bunu tehdit olarak algılar.
Kendisine zaman ayırmayı artırıp bağlanmaya direnç gösterirler. Yakın ilişki
kurmada sorunlar yaşayabilir.
Güvensiz kaçıngan
bağlanma gösteren çocuklar nasıl davranır?
·
Bakım verene karşı temas kurmaktan kaçınır.
·
Bakım veren tekrar geldiğinde ilgi göstermez, reddedip ondan uzak
durur.
·
Hem temas arayışı içindedir hem de temas kurmaya direnç gösterir.
3.
Güvensiz
Dirençsiz Bağlanma
Çocuk bakım verene hem ilgi hem de direnç gösterir. Çocuk ile
bakım verenin arasında tutarsız bir ilişki vardır. Bazen ihtiyaçlar karşılanırken
bazende karşılanmamıştır. Çocuk sürekli tedirgin ruh halini taşır. Bakım veren
yanında olsa bile tam rahat olmayabilirler.
Yetişkinliklerinde sosyal bağlarında tedirgin, güvensiz, soğuk ve
duyarsız olabilirler. Yabancı kişilere karşı ilişki kurmakta isteksiz kalırlar.
Güvensiz Dirençsiz
bağlanma gösteren çocuklar nasıl davranır?
·
Bakım veren ayrıldığında huysuzlanmaya başlar.
·
Bakım veren geri döndüğünde sakinleşmez.
·
Hem temas arar hem de temastan kaçınır.
·
Bakım veren geri döndüğünde kızgınlık
davranışları gösterebilir.
· Yabancı kişilerin temas ve rahatlatma çabalarına direnç gösterir.
4. Güvensiz Dağınık Bağlanma
Çocuğun yanında bakım
veren yanında olsa dahi şakın ve korku durumları gözlemlenir. Bu durum bakım
veren ile çocuk arasında tatminkar ilişkinin olmadığı göstergesidir. Bu
bağlanmada çocuk, bakım veren tarafından hem korkutulmuş hem de
sakinleştirilmiştir.
Güvensiz Dağınık bağlanma
gösteren çocuklar nasıl davranır?
·
Endişeli ruh halinde ve davranışlarını yansıtırlar.
·
Yakın ilişki arayışında sakınma ve kendisini geri çekme davranışı
gösterir.
·
Bakım verene ilgi gösterirken başka yönlere bakabilir.
Bağlanma Neden Önemlidir?
Bakım veren çocuk ile kurduğu ilişki de beyin
gelişiminin önemli bir yeri bulunur.
Bakım verenin çocukla kurduğu bağın şekli çocukluk ve
yetişkinlik dönemlerinde önem taşımaktadır. Bu dönemde kurulan ilişkinin
niteliği yetişkinliğinde romantik ilişkileri için örnek teşkil eder.
Bağlanmaya göre kişi kendisini rahat ve güven
ortamları şekillenip hayatı ve yaşamını algılama durumunu etkileyecektir.
Bakım veren çocuğuna karşı duygularını sözel ifade eder ve çocuk duygusunu tanımlar. Böylelikle duygularını ifade etmesini öğrenir, zihninde bu olayı tanımlar.
Güvenli Bağlanmayı Destekleyen Öneriler
- ·
Bebek doğduğundan itibaren iletişimleri göz göze kurmak.
- ·
İlk zamanlarda bakım veren ile çocuk uzun dönem ayrı kalmaması.
- ·
Çocuğa bakım veren kişilerin sık sık değişmemesi.
- ·
Çocuk ayrılıklara hazırlanmalı ve zaman tanınmalıdır. İşe giderken
kaçarak değil, vedalaşarak evden çıkılması.
- ·
Çocuk ile fiziksel temas kurmak güvenli bağlanma açısından
önemlidir.
- ·
Çocuğun duygularına uygun şekilde karşılık vermek ve çocuk için
ulaşılabilir olunması.
- · Yemek yedirme, oyun oynama, bez değiştirme gibi etkinlikleri eğlenceli hale getirilmesi.
Akıl Küpü Kreş ve
Gündüz Bakım evi Rehberlik Servisi
Psikolojik
Danışman Ökkeş Gümüşoluk